موضوع: "قرآن"

استغفار

️شخصی خدمتِ امام رضا علیه السلام آمد و از «خشکسالی» شکایت کرد. حضرت در بیان راهِ چاره فرمودند: «استغفار کن». شخص دیگری به پیشگاه حضرت آمد و از «فقر و ناداری» شکایت کرد. حضرتش فرمودند: «استغفار کن» .فرد سومی به محضرش شرفیاب شد و از حضرت خواست تا دعایی فرماید که خداوند پسری به او عطا فرماید. حضرت، به او فرمودند: «استغفار کن».

حاضران باتعجّب پرسیدند: سه نفر با سه خواسته متفاوت، خدمتِ شما آمدند و شما همه را به «استغفار» توصیه فرمودید؟! فرمود: من این توصیه را از خود نگفتم. همانا در این توصیه از کلامِ خداوند الهام گرفتم و آن گاه این آیات سوره نوح را تلاوت فرمودند:

«اِستَغفروا ربَّکم اِنَّه کانَ غَفّاراً یرسِلِ السَّماءَ علیکُم مِدراراً ویمدِدکُم بِاَموال وبنین وَیجعَل لَکُم جَنّاتٍ ویجعَل لکم اَنهاراً؛ از پروردگار خود آمرزش بخواهید که او بسیار آمرزنده است؛ تا باران های مفید و پر برکت را از آسمان بر شما پیوسته دارد و شما را با مال بسیار و فرزندان متعدّد یاری رساند و باغ های خرّم و نهرهای جاری به شما عطا فرماید.

مجمع البیان، ذیل تفسیر سوره نوح

 

امت پیامبر (ص) چهار گروه هستند


پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله فرمود:

امت من چهار گروه هستند:


۱ ـ گروهي نماز مي خوانند، ولي در نمازشان سهل انگارند “ويل” براي آنهاست،

و “ويل” نام يکي از طبقات زيرين جهنم است، خداوند فرمود:

(فويل للمصلين الذينهم عن صلاتهم ساهون)

ماعون آيه ۴ و ۵

پس “ويل” براي نمازگزاران است، آنهايي که در نمازشان سهل انگارند.


۲ ـ گروهي گاهي نماز مي خوانند و گاهي نمي خوانند، پس “غي” مال آنهاست،

و “غي” نام يکي از طبقات پايين جهنم است. خداوند متعال فرمود:

(فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوة و اتبعوا الشهوات فسوف يلقون غيا).

مريم آيه ۵۹

سپس جانشين آن مردم خداپرست قومي شدند که نماز را ضايع کرده و از شهوات پيروي کردند، و اينها به زودي در “غي” افکنده خواهند شد.


۳ ـ گروهي هيچ وقت نماز نمي خوانند، “سقر” براي آنهاست،

“سقر” هم نام يکي از طبقات زيرين جهنم است که خداوند متعال فرمود:

(ما سلککم في سقر قالوا لم نک من المصلين)

مدثر آيه ۴۲

(اهل بهشت از اهل جهنم سئوال مي کنند) چه چيزي شما را به “سقر” کشاند؟ در جواب مي گويند : ما از نمازگزاران نبوديم.


۴ ـ گروهي هميشه نماز مي خوانند، و در نمازشان خشوع دارند.

خداوند متعال فرمود:

(قد افلح المؤمنون الذين هم في صلاتهم خاشعون)

مؤمنون آيه ۱ و ۲

مؤمنان رستگار شدند، آنهايي که در نمازشان با خشوع هستند.


اميدواريم خداوند متعال همه ما را از گروه چهارم قرار دهد.

( برگرفته از سایت اقامه نماز )

امید بخش ترین آیه قرآن کریم!

روزی امیرالمؤمنین علی(ع) وارد جمعی شد و از آن‌ها سؤال کرد: آیا شما می‌دانید امیدبخش‌ترین آیه قرآن کریم کدام آیه است؟ هرکس به فراخور حالش آیه‌ای را عنوان کرد:

برخی آیه 48 سوره نساء را خواندند: «إِنَّ اللّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ»؛ خداوند هرگز شرک را نمى‌بخشد و پایین‌تر از آن را براى هر کس که بخواهد مى‌بخشد.

امام(ع) در پاسخ فرمودند: خوب است، ولى آنچه من می‌خواهم نیست.

عده‌ای به قرائت آیه 110 سوره نساء پرداختند: «وَمَنْ یَعْمَلْ سُوءًا أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یَسْتَغْفِرِ اللّهَ یَجِدِ اللّهَ غَفُورًا رَحیماً»؛ هرکس خلافکار و ظالم باشد ولی استغفار کند، خداوند را بخشنده و مهربان خواهد یافت.

صفحات: 1· 2

قسم به انجیر و زیتون در قرآن باعث مسلمان شدن یک محقق ژاپنی شد!

 

انجیر از میوه‌هایی با قند بالا است که مانع از افت قند خون شده، همچنین دانه‌های این میوه مانع از بروز یبوست می‌شود. این میوه حاوی مقادیر بالایی از آهن بوده، لذا بهتر است همراه با زیتون مصرف شود تا خاصیت متعادل برای بدن داشته باشد. خداوند در سوره «تین» (انجیر) به این میوه قسم خورده است. احتمالاً علت آن است که انجیر، یکی از میوه‌های همه چیز تمام و دارای املاح و ویتامین‌های زیادی می‌باشد، لذا مورد توجه خاص قرآن قرار گرفته است، اما این سوگند، ویژگی ظریف دیگری هم در بر دارد که موجب مسلمان شدن رئیس یک تیم تحقیقاتی ژاپنی هم شده است، زیرا یک گروه پژوهشی ژاپنی، در بین مواد خوراکی به دنبال منبع پروتئین خاصی بودند که به میزان کم، در مغز انسان و حیوانات تولید می‌شود. این پروتئین، کاهش‌دهنده کلسترول خون و مسۆول تقویت قلب و شجاعت انسان است و بعد از سن 60 سالگی به پایان می‌رسد و دیگر در بدن تولید نمی‌شود. ژاپنی‌ها فهمیدند این ماده فقط در انجیر و زیتون موجود است و برای تأمین آن، باید انجیر و زیتون را به نسبت یک به هفت مصرف کرد. بعد از ارائه این نتیجه یکی از قرآن‌پژوهان مصری نامه‌ای به این تیم تحقیقاتی می‌نویسد و اعلام می‌کند که در کتاب مقدس مسلمانان، خداوند به انجیر و زیتون در کنار هم قسم خورده است و نام انجیر فقط یک بار و نام زیتون نیز هفت بار در قرآن آمده است. رئیس گروه تحقیقاتی ژاپنی بعد از اینکه مطمئن شد قرآن کریم در 1430 سال قبل از آنان نتیجه پژوهش آنها را بیان کرده است، اسلام آورد.

آداب تلاوت قرآن

آداب تلاوت قرآن کریم

قرائت قرآن کریم در هر حال پسندیده است.
پیامبر اکرم (ص) می فرماید: بر تو باد که در هر حال و موقعیتی که هستی، قرآن را تلاوت نمایی.
[وسائل الشیعه،ج4،ص839]
ولی برای بهرمند شدن از فیض الهی، ائمه اطهار در آداب تلاوت قرآن سفارشهایی نموده اند که با عمل به آنها می توان استفاده بهتری از قرآن نمود.
از جمله این آداب:
1- مسواک زدن [ بحار الانوار،ج89،ص213]
2- وضو وطهارت داشتن [بحار الانوار،ج89،ص210]
3- پناه بردن به خداوند پیش از قرائت قرآن.
خداوند در قرآن می فرماید:« وقتی قرآن می خوانی، از شر شیطان رانده شده به خداوند پناه ببر» [نحل/89]
4- قرائت از روی قرآن.
پیامبر اکرم (ص) می فرماید:« قرائت قرآن از روی مصحف، بهترین اعمال امت من است» [بحار الانوار،ج89،ص202]
5- قرائت قرآن با صدای خوش….


ادامه »