موضوع: "اخلاق"

آب وضو سرد باشد

چرا میگن آب گرم در وضو کراهت داره و وضو با آب سرد بهتر از آب گرم است؟؟؟
زیرا میکروب هایی که بر اعضاء وضو قرار دارند و ممکن است نفوذ جلدی پیدا کرده و وارد بدن شوند، فرمانهای آب سرد آنها را نابود می‌سازد و هر چه آب سردتر باشد اکسیژن آن بیشتر و فعالیت میکروب کشی آن زیادتر است.

وقتی مقداری آب سرد بر اعضای وضو می‌ریزیم، آن عضو سرد شده و جریان خون برای گرم کردن آن قسمت با سرعت و شدت بیشتری به سوی آن قسمت حرکت می‌کند و باعث طراوت و شادابی پوست و بدن می‌شود همانطوری که امروز با ماساژ قلب احیاء انجام می‌شود و بیمار به زندگی برمی‌گردد شستن و دست کشیدن روی اعضای وضو هم باعث تسریع جریان خون در بدن می‌شود.

امام صادق علیه السلام فرمودند:
کسى که وضو بگیرد و با حوله اعضاى وضو را خشک کند، یک حسنه براى او نوشته می‌شود، اما کسى که وضو بگیرد و صبر کند تا دست و رویش خود خشک شوند، سى حسنه براى او نوشته می‌شود زیرا اگر وضو با آب سرد صورت پذیرد و پس از آن از خشک کردن آن اجتناب شود، بدن در برابر سرمائی که در اثر خشک نکردن آب وضو حس می‌کند، خود به خود درجه حرارتش بالا می‌رود تا آب وضو را خشک کند، که همین تحریکات حرارتی باعث باز شدن منافذ زیر پوست می‌شود و اکسیژن بیشتری به بافتهای پوست و مقداری هم عضلات زیر پوست می‌رسد و باعث نیرو و نشاط می‌گردد.

شاید جالب باشد که بدانید اعضایی که در وضو شسته می‌شوند،حدود هشتاد درصد اعصاب حسی بدن هستند، به طوریکه که اگر به جای وضو انسان تمام بدنش را کامل بشوید، چیز زیادی نسبت به تحریک وضو،به دست نمی‌آید به همین خاطر در روایات به دائم الوضو بودن و تجدید وضو با آب سرد برای فرو نشاندن خشم و آرامش اعصاب و نشاط بدن، تاکید زیادی شده است.

بحارالأنوار، جلد80، صفحه314، روایت2، باب5

1606488073k_pic_9337c49f-adcc-4363-bbe9-2c13a4b00c21.jpg

چگونه صحیح دعا کنیم؟

نحوه صحیح دعا کردن
امام صادق علیه السلام میفرمایند: آن کس که دعا مى کند نباید بگوید بارالها! مرا محتاج به هیچ یک از مخلوقین خود منما، زیرا انسانى نیست مگر آنکه محتاج به مردم است. اگر مى خواهد دعاى صحیح بنماید بگوید: خداوندا! مرا به اشرار خلقت محتاج منما.

همچنین مى فرماید کسى نگوید خدایا! از فتنه و امتحان به تو پناه مى برم، زیرا آزمایش مردم قطعى است و حتماً همه افراد در زندگى باید مورد آزمایش قرار گیرند. بلکه در مقام دعا بگوید خدایا! از آن امتحاناتى که موجب لغزش مى شود و باعث گمراهى و کج روى انسان مى گردد به تو پناه مى برم.

?حضرت همچنین مى فرماید هیچ فرد دعا کننده اى از خداوند، بالاتر از قدر و منزلت و ارزش خود تقاضا ننماید، زیرا چنین انسانى که تقاضاى بى مورد و فوق مقدار و وزن خود مى نماید شایسته محرومیت است که به آن دعا دست نیابد و آن دعا از وى پذیرفته نشود.

منبع: سفینة البحار، ج1

1604956179k_pic_bfd3cf5f-ad66-4efa-93df-00296b2a8244.jpg

نظر رهبر در مورد خانمهای بد حجاب

نظر رهبر درباره خانمهای بدحجاب

16022507960dc21d0bf53a6bd7defa83691a303008.mp4

احترام به فرزند

آقای قرائتی: احترام به فرزند ثواب احترام به پدر و مادر را دارد!
چهار بار در قرآن می‌گویند: «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» آقا! پدر و مادر ما از دنیا رفته است ما پدر و مادر نداریم که به این آیه «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» عمل کنیم. امام صادق علیه السلام فرمودند: «بِرُّ الرَّجُلِ بِوَلَدِهِ بِرُّهُ بِوَالِدَیْهِ» اگر‌ کسی به بچه‌اش احترام کند، ثواب کسی را دارد که به پدر و مادرش احترام کند.کسی اگر پدر یا مادرش از دنیا رفته است، به بچه‌اش احترام کند، احترام به فرزند، اجر احترام به پدر و مادر را دارد و همان خیر و برکات را نیز دارد.

 ☝در ادامه این مطلب چیزی به خاطرم رسید. روزی در اتوبوس بودم که خانمی در یک صندلی نشسته بود و کودک ۳ یا ۴ ساله خود را هم کنارش در صندلی جداگانه ای نشانده بود. خانم دیگری که خسته بود و ظاهرا ایستادن برایش مشکل بود درخواست کرد که آن خانم کودکش را بغل بگیرد تا او هم بتواند بنشیند ولی …. ولی آن خانم کودکش را بغل نگرفت و گفت بچه شخصیت داره و بلندش نمیکنم!!!!

توجه کنیم این احترام به فرزند نیست! تربیت اجتماعی هم بر عهده پدر و مادر است. آن خانم باید میفهمید که روزی خودش هم نیاز دارد بر صندلی بنشیند، او باید بداند تربیت کردن چگونه است، او باید به فرزندش بیاموزد که احترام بزرگتر واجب است، هر چند فرزندش فعلا کوچک بود و اینها را نمیفهمید ولی متاسفانه مادری با چنین عقیده و ادبی که خودش دارد آیا در آینده به فرزندش این چیزها را یاد خواهد داد؟؟!!!

جبرئیل ۱۰ بار به زمین خواهد آمد

پیامبر اکرم (ص) فرمود: من از جبرییل پرسیدم آیا بعد از من به زمین خواهی آمد؟ گفت: بلی یا رسول الله بعد از شما 10 مرتبه به زمین نازل خواهم شد …. و ده گوهر از روی زمین خواهم برد ( به دلیل کفران مردم ). ✅ پیغمبر فرمودند : آن گوهر ها چیست ؟ عرض کرد :

? دفعه اول که نازل بشوم برکت را خواهم برد .

? دفعه دوم رحمت را .

? دفعه سوم حیا را از چشم زنان .

? دفعه چهارم حمیت و غیرت را از مردان.

? دفعه پنجم عدالت را از دل سلاطین .

? دفعه ششم صداقت و راستی را از دل رفیقان و دوستان .

? دفعه هفتم مروت را از دل اغنیا .

? دفعه هشتم صبر را از دل فقیران .

? دفعه نهم حکمت را از دل حکیمـــان.

? دفعه دهم ایمان را از دل مومنین.

هر گاه خداوند غضب نماید، عذابی بر ایشان نازل نکند . به جایش نرخ های آنان گران می شود و عمرهای ایشان کوتاه می گردد و تجارتشان سود نمی کنند و میوه هایشان نیکو نمی باشد و نهر هایشان کم آب و باران از ایشان دریغ می گردد و اشرار بر آنان مسلط می گردد.

? مناقب آل بیت النبی المختار(ص)، ص 107، نشر رضی، قم.

1 3 4